כביש עוקף אינו הפתרון לעומסי התנועה בעיר

כביש עוקף אינו הפתרון לעומסי התנועה בעיר

בשבוע שעבר הוזמנתי לסיור בשכונת "לב המושבה" בנס ציונה, כדי לבחון את ההכנות לסלילת הכביש העוקף המזרחי של העיר, או בשמו הרשמי "כביש 423". הכביש צפוי להוציא חלק מהתנועה העוברת דרך העיר, ולהקל על העובדים בפארק המדע, שיוכלו לעשות את דרכם היומית לעבודה ובחזרה לא דרך סמטאות השכונה - אלא בדרך המלך.

סדרי עדיפויות מסתוריים של משרד התחבורה עיכבו את סלילת הכביש במשך שנים, אבל גם משהגיע הרגע המיוחל, די ברור שאנחנו צפויים להקלה זמנית בלבד בעומסי התנועה, שלא תענה על צרכיהם של תושבי העיר או של עובדי פארק המדע בשנים הקרובות. בנוסף, הכביש עלול לגרום מטרדי רעש וזיהום אוויר לחלק מתושבי השכונה.

חזון התחבורה לנס ציונה הירוקה הוא להפוך את מרכז העיר ללב פעיל, שוקק אדם ונגיש לכל, ולאפשר מעבר מהיר ונוח בין השכונות לאזורי הבילוי והתעסוקה. כביש עוקף עושה רק את הפעולה הראשונה, של הורדת עומסי התנועה בעיר. אבל האם זהו הפתרון להחייאת מרכז העיר ולבעיות התנועה בשכונות?

מחקרים רבים מראים, כי קצב סלילת הכבישים לעולם אינו מדביק את הגידול במספר המכוניות. רבע מיליון המכוניות שמצטרפות מידי שנה לכבישים העמוסים שלנו סותמות את הכבישים החדשים תוך שנה-שנתיים, וכך גם הרחובות – אבל אותם כבר אין לאן להרחיב. העיריות נאלצות להתמודד עם ריבוי המכוניות, זיהום האוויר ומצוקת החניה שמחריפה והולכת.

גם הרכבת לבדה לא מבטיחה פתרון. חניון הרכבת ברחובות מתמלא כבר מוקדם בבוקר, והחניונים מסביב – בתשלום ובחינם – מיד אחריו. בתחנת הרכבת משה דיין בראשל"צ המצב לא שונה בהרבה.

אגף התקציבים באוצר קבע שעומסי התנועה מסבים למשק נזק אדיר של 25 מיליארד ש"ח בשנה, שעלול לזנק ל–40 מיליארד עד 2030, במקביל להכפלת הפקקים שבהם נעמוד עוד כשעה מידי יום.

בעיות התחבורה אינן גזירת שמים, ואנחנו לא יכולים להסתפק בקיטורים בשיחות סלון. גם לעיריות יש אחריות לפתרון הבעיה. ראש העיר, חברי מועצה, מנהלי אזורי התעסוקה ופעילי ציבור חייבים להתייחס לנזק העצום שנגרם לאיכות החיים והסביבה שלנו עקב עומסי התנועה וזיהום האוויר שגורם הרכב הפרטי.

מקבלי ההחלטות צריכים לקדם חלופות שיעודדו אנשים לשנות את התנהגותם, ולהחליף את הרכב הפרטי באפשרויות תנועה אחרות: רכבת, אוטובוס, מונית שירות, שאטל או אופניים. יש לא מעט דוגמאות ליוזמות מוצלחות כאלה בארץ, שמקלות על עומסי התנועה – ומשפרות את איכות החיים של תושבי העיר. בקרוב אצלנו?

נאור ירושלמי

סגן ראש עיריית נס ציונה ומחזיק תיק סביבה וקיימות. מייסד מיזם "הצווארון הירוק" ויועץ בנושא קשרי ציבור וסביבה. בעבר - מנכ"ל חיים וסביבה - ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל, דובר המשרד לאיכות הסביבה ואוניברסיטת תל-אביב, ומנהל מחלקת ההסברה של שגרירות ישראל בוושינגטון. בעל תואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת ת"א ובוגר תכנית העמיתים של מרכז השל לקיימות.