חיפוש

EN

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אינדקס כלים לחוסן קהילתי

אתגרים גדולים עומדים לפתחנו – שינויי אקלים, שחיקת המרחב הפתוח, צפיפות, פליטים, עוני ועוד. כל אלו מצריכים פתרונות ופיתוח חוסן מקומי (resilience)- היכולת של מערכת להתמודד ולשגשג מול זעזועים זמניים ולחצים מתמשכים, ויכולתה לחזור לתפקוד בריא לאחר ההתמודדות. קהילה חזקה ויציבה, שהקשרים בין חבריה חזקים ואשר מרגישה חלק אמיתי בקבלת ההחלטות בשותפות עם הרשות הינה מרכיב בסיסי ומהותי בהשגת חוסן.

בכנס קיימות וקהילה השלישי (יוני 2019) בשיתוף עם תחום קיימות חברתית בעיריית ירושלים והאביטוס- ההאב לקיימות עירונית בגן הבוטני, בחרנו להתמקד בבניית חוסן מקומי ובאמצעים לבניית קהילה. לקראת הכנס פרסמנו קול קורא בו הזמנו ארגונים ואנשים העוסקים בתחום להציג כלי בר שכפול אשר כבר פועל בשטח וביכולתו לחזק את החוסן הקהילתי וכך נוצר אינדקס כלים לחוסן קהילתי.

אינדקס זה מאגד כלים אשר הוצגו בכנס, הוא מכיל תיאור קצר של הכלי, דוגמא מהשטח ופרטי קשר. אנו מעודדים אתכם להשתמש בכלים אלו, ליצור קשר עם המפתחים שלהם ולחזק את החוסן בקהילות, בערים ובישובים בהם אתם חיים ועובדים.

בהצלחה.

עריכה: הדר ביסמוט

אינדקס הכלים

מאמאנט – משחקי כדורשת כאמצעי לשינוי עמדות ושבירת מוסכמות בחברה

עמותת מאמאנט פועלת בכל רחבי המדינה (80 ישובים) ובאמצעות פעילות ספורטיבית, משחק הכדורשת, חותרת לשינוי עמדות ושבירת מוסכמות בחברה. החוויה הספורטיבית היא אמצעי להכשרת עשרות אלפי אמהות בארץ ובעולם, לפעילות גופנית, מעורבות חברתית ותרומה לקהילה. 

Grassroot – גינות קהילתיות

קורס מקצועי לחברי קהילה שרוצים להוביל גינה בתוך השכונה שלהם, עם כל הכלים שצריך כדי לצאת לדרך. הדגש בתוכנית הוא על איך הופכים את הפעילים והפעילות למובילים שיוצרים סביבם קהילה ששותפה לרעיון ולתהליך.

רשתות צעירים עירוניות – מדריך להקמת רשת קהילתית בעיר

המדריך נכתב במטרה להנגיש את המודל של 'ארץעיר' להקמת רשתות קהילתיות. הוא מיועד לכל אדם שרוצה ליצור עיר מחוברת ותומכת לתושביה, לחבר בין אנשים ולייצר תחושת שייכות. כמקרה בוחן נבחנת העשייה של "הרשת: באר שבע".

אמנות רחוב קהילתית – יצירה קהילתית משותפת

אחד מהדברים שמאחדים אותנו כקבוצת אנשים שחיים בשכנות זה המרחב הציבורי שלנו. ישנן מגוון התייחסויות תושבים למרחב הזה, אבל לרוב לא בצורה של עשייה משותפת אלא בעיקר הוגים, חושבים ומציעים רעיונות, ואנשי מקצוע אחרים מוציאים לפועל.

המעבדה ליצירה קהילתית

המעבדה ליצירה קהילתית – קורס למובילי תרבות ויוצרים בקהילה

במסגרת קורס למובילי תרבות ויוצרים בקהילה הנקרא "המעבדה ליצירה קהילתית" המובילים מפתחים יחד עם המשתתפים תפיסה מקצועית חדשה המחברת בין המרחב התרבותי יצירתי בקהילה וכלים של מנהיגות השתתפותית

קפה פרו-אקטיבי – כלי דינמי ויעיל לעבודה השתתפותית על אתגרים

קפה פרו-אקטיבי מוביל קהילה לפעולה ממוקדת ויעילה סביב רעיונות לשינוי. הוא כלי שמשתייך לתחום המנהיגות ההשתתפותית, ומטרתו ליצור מרחב לשיחה יצירתית, להציף את החוכמה הקולקטיבית ולעבוד איתה באופן מוכוון לפעולה. השימוש בכלי זה מאפשר לכל אדם בקהילה לקחת חלק, ללא תלות בשנות ניסיון, ותק או תארים, ולבנות קהילה חזקה עם קשרים משמעותיים בין חבריה.

הקנבס הקהילתי

הקנבס הקהילתי – מודל לאיפיון צרכים ופיתוח קהילה

הקנבס הקהילתי הוא כלי השתתפותי שמגלם בתוכו שני מודלים – "מי ככ"ה" – מודל איפיון צרכים לקהילה, ומודל של שלבים משמעותיים בהתפתחות קהילה.

טינג – חשיבה יצירתית רב תחומית

"טינג" הוא כלי לניהול חדשנות לפי עקרונות ה SDG Sustainable Development Goalsבו המשתתפים מאתגרים את דרכי החשיבה שלהם, ומוצאים פתרונות יצירתיים לאתגרים גלובליים בדרך שלא חשבו עליהם מעולם לפני כן – בדגש על קהילתיות ומחשבה משותפת.

פרויקט מוזיקה בקהילה

עמותת מקור רואה במוזיקה כלי לקידום מטרות חברתיות והעצמת קהילות. העמותה מקימה ומפעילה מרכזי מוזיקה במוקדים של בני נוער במצבי סיכון ומטפחת יחד איתם חוסן אישי וקהילתי. המטרה היא להעניק לנער המתבגר, הצומח בסביבה של מצוקה, עוגן משמעותי בחייו, לתרום להעצמתו האישית ולחיבור לקהילה שסביבו.

מגרש ביתי

מגרש ביתי – כדורגל לחסרי בית

עמותת 'מגרש ביתי' הוקמה במטרה להחזיר לחיק החברה, עד כמה שאפשר, אנשים חסרי בית. במסגרת הפעילות, הם מנהלים קבוצות של כדורגל ושירה שיוצרות קשר אישי בין צוות העמותה (רכזים ומתנדבים) אל חסרי הבית, במטרה לבנות תכניות שיקום אישיות לכל משתתף וחזרה לתפקוד טוב ככל הניתן בקהילה.

כי האדם הוא העיר

כי האדם הוא העיר

כלי לתכנון משתף להתחדשות המרחב הציבורי בעיר המייצר תודעה של עירוניות ומתבסס על החוויה האישית של האדם ההולך ברחובות העיר. הכלי נקרא "כי האדם הוא העיר" מתוך הבנה בסיסית כי תכנון המגיע מתוך חוויה והתנסות אישית בתהליך Bottom-Up מייצר מרחב עירוני מגוון ואולי גם אנושי יותר, כלומר, מתאים לאנשים המשתמשים וגרים בעיר.

סיור בעיר

סיור בעיר בהובלת תושבים

הקורסים "בואו נלך על זה" של מרכז קהילתי מגיד והרשות לאיכות סביבה וקיימות ו-"מסיפור לסיור" של אדר' חדוה יערי, נוצרו במטרה לתת לתושבים ארגז כלים לבנייה והובלה של סיורים במקום בו הם חיים באמצעות הנגשת ידע ותוכן רלוונטי, חשיפה למקורות ידע, פיתוח תפיסה וחשיבה על מקומו של הסיור בעירוניות, וכלים להדרכה נכונה ושימוש במתודיקה מתאימה.

תצפיטבע

תצפיטבע – אפליקציה לקהילה לניטור טבע

תצפיטבע הינו פרוייקט חברתי סביבתי שנועד לתת לתושבים כלי בעזרתו יוכלו לקחת חלק בניהול הטבע בסביבת מגוריהם.

ניווט קהילתי

ניווט קהילתי

ניווט קהילתי הוא כלי המאפשר הפעלה חוייתית בישוב/שכונה תוך שיתוף מגוון רחב של משתתפים מהמקום. הכלי יכול לשמש בהמשך למטרות נוספות של הקהילה כמו אירועים חוזרים לצורך השגת מטרות נוספות ועידוד תיירות ליישוב.

העסקה הוגנת

העסקה הוגנת ככלי לחברה טובה – ביעור הניצול בעולם ההעסקה

תנועת 'דרור ישראל' והסתדרות הנוער העובד והלומד כחלק ממנה, מובילה תכנית לשינוי עולם ההעסקה, בדגש על בני נוער, מתוך הבנה ששינוי בתחום הזה הינו קריטי על מנת ליצור לכולנו קהילה מקיימת.

רוקמים שכונה – מודל מעשי לבינוי קהילתי

רוקמים שכונה נועד לתת כלים לתושבי כל שכונה באשר היא לשפר את איכות חייהם, לבנות חיי קהילה עשירים, לחזק את החוסן הקהילתי ולקבל את הזכויות המגיעות להם הן ברמת התושב והן ברמת השכונה.

טרנזישן

המדריך החיוני לטרנזישן

יוזמת טרנזישן הוקמה במטרה לייצר חוסן קהילתי דרך יצירת קשרים, חיזוק מקומיות ושגרה שוטפת. 'המדריך החיוני לטרנזישן' נכתב לאחר שנים ארוכות של פעילות בשטח של פעילים בארץ ובעולם, והוא הראשון שתורגם לעברית.

We.Ride - פלטפורמה וארנק דיגיטליים לשימוש במגוון אמצעי תחבורה במקום אחד

We.Ride נוצרה לנגשת ועידוד שימוש במגוון פתרונות תחבורה במקום אחד. בתוך האפליקציה אפשר למצוא מגוון רחב של פתרונות לתחבורה שיתופית בינהם: קארפול, שאטלים, אוטובוסים, אופניים, רכב שיתופי, קורקינטים, ועוד, והכל תחת חשבון תשלומים אחד נוח ופשוט–ארנק דיגיטלי.

מדידת איכות חיים

למדוד את מה שחשוב כדי להניע החלטות מושכלות בקהילה – מדדי איכות חיים נמדדים בד"כ ב-9 תחומים שכולם בעלי השפעה רבה על חיינו, והם שלובים זה בזה – בהם בריאות, ביטחון, סביבה, חברה ועוד. תהליך מדידת איכות חיים בודק מה חשוב לאנשים בקהילה, מה טוב להם ומה פחות, ואיך אפשר לשפר את החוסן הקהילתי שלהם באסטרטגיות חדשות.

קונסנז – פלטפורמה ליצירת הסכמות קבוצתיות

אחד האתגרים הגדולים ביותר עבור כל חברה אנושית הוא להבין מה הוא הרצון המשותף לקבוצה ולהבחין בינו ובין הרצונות הפרטיים שאינם משקפים את האינטרס הכללי.

רק עוד רגע מזמנך,
הכדור זקוק לך

למרכז השל נסיון של מעל ל-20 שנה בהכשרות וקורסים פורצי דרך לרשויות מקומיות, משרדי ממשלה והציבור הרחב

לא מצאת את הקורס שמתאים לך? נשמח מאד לעזור לך למצוא אותו