השתלמות מורים/ות: גלובליזציה וחינוך למעורבות אזרחית במשבר החברתי והסביבתי

ההרשמה להשתלמות לשנת תשע"ח נסגרה. באם אתם מעוניינים לקבל פרטים בהמשך על מחזורים נוספים, אנא השאירו פרטים בטופס זה, ונחזור אליכם עם פרטים נוספים לקראת שנה הבאה

*ניתן לקרוא בתחתית עמוד זה רשמי משתתפים ממחזור תשע"ו.

מדוע 795 מיליון בני-אדם סובלים בימנו מרעב בזמן שלא חסר מזון בעולם? מהם מבני הכוח בכלכלה ובפוליטיקה העולמית שמשמרים את המצוקה של העולם העני? מהי המשמעות של משבר האקלים? כיצד חינוך יכול לאפשר לתלמידים להבין את המשברים שעומדים בפני האנושות, ולהשתתף בפעולות אזרחיות שמבקשות לקדמם לקראת פתרונות דמוקרטיים והוגנים?

תכנית ההשתלמות

ההשתלמות, תוצר שיתוף פעולה בין משרד החינוך למרכז השל לקיימות, מציעה הזדמנות להכיר באופן מדויק וביקורתי את שני המשברים המרכזיים שעומדים בפני האנושות: מצוקת העולם העני והמשבר האקלימי. כמו כן, ההשתלמות מציעה היכרות עם יחידת הוראה שמנגישה תכנים אלו לתלמידי כיתות י'-יב'. יחידת ההוראה הוּבְנֵתָּה ברוח הפדגוגיה ההומניסטית-ביקורתית, והיא מזמינה תלמידים לדון במשברים שעומדים בפני האנושות תוך חשיבה המעוגנת בערכים אוניברסאליים ובערכי מורשת ישראל. בהתבסס על רעיונות של אזרחות פעילה, יחידת ההוראה גם מאפשרת לתלמידים לרכוש יכולת לקיים שיח מדויק על נושאים אלו ולפעול לקידום מודעות ציבורית.

ניתן לשלב את יחידת ההוראה כמטלת ביצוע, עבודת חקר, פרויקט מיזם, וכן ללמדה במסגרת לימודי השכלה כללית

ההשתלמות מורכבת מ- 60 שעות שנתיות, והיא מזכה בגמול השתלמות של 60 שעות עם ציון. ההמפגשים יתקיימו לאורך שנת הלימודים תשע"ח. מרבית שעות ההשתלמות ילמדו כמפגשי רשת, אשר יתקיימו בימי ד' בשעות 17:00-19:00. שאר השעות ילומדו במפגשים פנים אל פנים אשר יתקיימו בתל-אביב, בימי ד', בשעות 16:30 עד 20:00. ההשתלמות צפויה להתחיל באמצע חודש נובמבר 2017. מועד מדויק של המפגשים יינתן לנרשמים.

דרישות מהמשתלמ/ת

המשתתפות/ים יתבקשו לכתוב עבודת פורטפוליו המורכבת משני מרכיבים:

  • במהלך ההשתלמות: רפלקציות שיכתבו לאחר כל ארבעה מפגשים, ורפלקציה הוליסטית על התהליך ככללתו;
  • מטלת סיכום. בחירה אחת מתוך שתי העבודות הבאות:
    • עבודת חקר ביקורתית ביחס לאחד מהנושאים שנידונו בקורס;
    • תכנון הוראה של נושא אחד מנושאי הקורס בהתאם לעקרונות הלמידה לפי גישת החקר, או הבנייה של מטלת ביצוע, עבודת חקר, או פרויקט מיזם.

להרשמה

ניתן למלא פרטים בטופס זה. ניצור עמכם קשר עם פתיחת ההרשמה הרשמית

למידע נוסף

  1. ניתן לקרוא בקובץ זה.

  2. ניתן להתרשם מחוות דעת משתתפי מחזור תשע"ו בהמשך עמוד זה.
  3. ניתן לפנות למנחי ההשתלמות - ליעד נים - liadefa@gmail.com וד"ר דויד דוניץ - davidd@heschel.org.il.

להלן סרט המתעד את אחת מההרצאות שקיימו תלמידים שהתנסו בלמידת יחידת ההוראה:

 https://www.youtube.com/watch?v=_fD85qMbFY0&feature=youtu.be

המלצות שכתבו מורים ומורות שהשתתפו בהשתלמות בשנת הלימודים תשע"ו:

מאיה דגן, מחנכת בתיכון 'אדם חברה וטבע' בכרמיאל

השתתפתי השנה בהשתלמות, ולמדתי המון. ההשתלמות מביאה תכנים מעניינים ומעוררים מחשבה על הדרך שבה העולם מתנהל ועל תפקידנו כאנשי חינוך במציאות זו. נחשפתי לתכנים ולשאלות שלא פוגשים ביומיום, ושלדעתי חשוב שכמה שיותר אנשים יכירו. אהבתי מאוד את הדרך שבה עסקנו בתכנים בהשתלמות – דרך שיח משותף וחשיבה ביקורתית. בנוסף, ההשתלמות מציעה תוכנית מפורטת לעיסוק בתכנים אלו עם התלמידים, באופן שמנגיש אותם ויכול מאוד לעזור לנו, כמורים.

אני ממליצה לכל מי שרוצה להרחיב אופקים, לעסוק בשאלות הבוערות הנמצאות על סדר היום העולמי כרגע, ולחנך למעורבות חברתית, לקחת חלק בהשתלמות.

ליאל בירן, מורה ומחנך, בית הספר הדמוקרטי לב-השרון

ההשתלמות פקחה את עיני והעניקה לי פרספקטיבה חדשה על המשברים המרכזיים שעומדים בפני האנושות, הסיבות לקיומם ואפשרויות ההתמודדות עימם. ההרצאות הינן מעמיקות ומרתקות, ויחד איתן, המנחים מקפידים, ברגישות רבה, לאפשר דיון ושיח של משתתפי ההשתלמות על הנושאים הנלמדים ועל התחושות והרגשות שאלו מעוררים אצלם. מעבר לידע הרב, קיבלתי גם כלים פדגוגיים מעשיים לשימוש בבית הספר עם תלמידי. זאת לא "עוד השתלמות" להעשרה כללית, אלא חשיפה לפלטפורמה יישומית לטיפוח של נוער ביקורתי, חושב, מודע ומעורב בעולם הלא פשוט שאותו הוא יורש.

רונית עוזרי, חונכת ומורה לגיאוגרפיה בבית-הספר הדמוקרטי בכפר-סבא

כבר שנים אני עוסקת בחלק מהנושאים בהם עוסקת ההשתלמות – בעיקר בנושא ההתחממות הגלובלית, אבל גם קצת בנושא הרעב והעוני. למדתי על הנושאים הללו באוניברסיטה ובמכללה להכשרת מורים. כבר לפני יותר מ 20- שנה לימדתי את הנושא במסגרות שונות מחוץ לבית הספר. גם כיום כמורה אני מלמדת את הנושא בכיתה ז' עם הספר: "אדם וסביבה בעידן הגלובלי" ולימדתי אותו )מעט( גם בחטיבה העליונה. ובכל זאת, להרגשתי, כל השנים הללו עיני טחו מלראות את התמונה הגדולה, את הסיפור האמיתי, את הסיבות האמיתיות לכל מה שקורה. זה כאילו שכל חלקי הפאזל היו לפני אבל אף פעם לפני כן לא ראיתי את התמונה שמתקבלת מהחיבור של כולם יחד.

ההשתלמות היא ממש לא השתלמות רגילה – הרמה היא אקדמית, לכל נושא יש גיבוי במחקרים, פגשתי אנשים יוצאי-דופן שהמפגש איתם היה מעניין ופורה וניתן לומר שהיא ממש שינתה את חיי. אני נמצאת בעיצומו של שינוי שמתבטא בעשייה ובהמון המון חשיבה. אני ממליצה לכם מאד לצאת למסע הזה, לבטוח בליעד ובדייויד שיובילו אתכם ביד עדינה, בתשומת לב ובדאגה לכל משתתף בהשתלמות, ויעזרו לכם לצלוח גם את הרגעים הקשים.

דינה היימן, מלמדת במרכזי מחוננים הוראה רב-תחומית, שנוגעת במפגשים בין תרבויות, אקולוגיה, ותהליכי חשיבה

'השתלמות משנה חיים' – כך אני מגדירה את ההשתלמות. ההשתלמות הועברה בצורה מרתקת. ישבתי דבוקה לכיסא מתאמצת שלא להפסיד אף מילה. הכבוד שבה הועברו התכנים, השתקפה בכבוד שרכשו המשתלמים למנחים ולתכנים. בעקבות הלמידה חלה אצלי התפקחות אשר חוללה בי שינוי של ממש. היום אני מבינה תהליכים גלובליים בצורה אחרת לגמרי. בראייתי, חובה לכל מורה, חובה לכל אדם בעל מצפון.

חנה יהודית-שמידט, מחנכת, מורה להיסטוריה, אמנות ורכזת קהילה בתיכון עירוני ד' 'אורט', תל-אביב

אני מאד ממליצה להשתתף בהשתלמות, בוודאי למורות/ים שרואות/ים בעשייה החינוכית הזדמנות לשינוי חברתי. בהשתלמות ניתנה לנו הזדמנות )שאני חווה כחד-פעמית( לפתוח עיניים למה שקורה בעולם מתוך הסתכלות ביקורתית ומפוקחת.

ליעד ודויד נתנו לנו כלים, באמצעות המון ידע, לבחון את משבר האקלים והרעב בעולם בצורה ישירה, מקיפה, כנה ורגישה. כשאני קוראת עיתון או משוחחת עם אנשים על נושאים כאלה, לרוב יש לי תחושה שמשהו נסתר ממני, שאני והסובבים אותי לא נחפשים לדברים באמת לעומקם, וזאת המתנה הגדולה של ההשתלמות הזאת. היא מאפשרת להסתכל על המציאות המורכבת במבט ישיר ומאד מאד עמוק. היא נותנה לי ביטחון בתחושות שהיו לי גם קודם לגבי האי-צדק בעולם. היום אני יכולה להבין ולהסביר את התחושות האלה מתוך ידע שרכשתי בהשתלמות. אני גם מסוגלת להסביר את האירועים שהובילו לאי-צדק הזה, מה הגורמים שמשמרים אותו, והכי חשוב, מה ניתן לעשות על מנת לצמצם ואולי, הלוואי, להפסיק את אי-הצדק.

ההשתלמות מאד השפיעה גם על היכולת שלי להביא את התכנים האלה לכיתה ביותר ביטחון, הודות לידע המעמיק שנחשפתי אליו. יכולתי לתת תשובות מנומקות, להראות מידע שאני בעצמי נחשפתי בהשתלמות ולא להיתפש בעיניי התלמידות/ים כמורה שמציגה נושאים באופן שאינו מבוסס. אני מאמינה שאחרי שמקבלים את הידע והכלים, הפעולה של להעביר את אותם הלאה לתלמידות/ים, זאת המשימה הגדולה האמיתית. במשך השנה הבנתי עד כמה החומרים האלה נוגעים בנפשם של התלמידות/ים. הן/ם עצמן/ם חווים, מרגישים, רואים אי-צדק ולא כל-כך יודעות/ים מה ניתן לעשות. אני מצאתי את עצמי הרבה פעמים מדברת איתם על הכוח של חינוך להשפיע על העולם, על הכוח האזרחי ליצור שינוי, בהרבה התמדה. גם באלה קיבלתי חיזוק מאד משמעותי מדוגמאות שדנו בהן בהשתלמות.

רויטל טופיול, מדריכת צילום מעשי במרכזי מחוננים, ומלמדת צילום כמחשבה בין תחומית

הגעתי להשתלמות מתוך הבנה שקיימת מצוקה משמעותית בעולם העני, אך עם ידע חסר על גורמי המצוקה, ועם תחושה שחייב להיות מענה כלשהו למצוקה הזו. כמו כן, הגעתי להשתלמות עם הבנה לא עמוקה לגבי מה טבעו של משבר האקלים. באמצות ההשתלמות הצלחתי לראות כיצד נושאים שהיו עבורי פיסות מידע מבודדות – התחברו לכדי הבנה קוהרנטית ומדויקת. עבורי, כמי שזקוקה להבנה מעמיקה ולמידע מדויק בכדי לקיים שיח על נושא כלשהו – ההשתלמות הציעה תהליך למידה מרתק וביקורתי שלא חוויתי כמוהו בעבר ביחס לנושאים האלו. בכך ההשתלמות תרמה ליכולת שלי לקיים שיח על נושאים אלו. כמו כן, ההשתלמות עסקה באופן מעמיק בשאלות פדגוגיות של עיסוק בתכנים אלו עם תלמידים. אני מרגישה שההשתלמות פתחה עבורי הזדמנות לראות את העולם דרך זווית ביקורתית ואזרחית. אני לכן ממליצה בחום לכל מורה מכל תחום להשתתף בהשתלמות.